Nightwish in Stockholm, sau cum sa scapi de arabii din Scandinavia
Skrikhult Productions - Suedia
Fryshuset - Stockholm, Suedia

4 decembrie 2007

Marti, 04 decembrie, prima zi fara ploaie intr-o saptamana. O vorba veche spune ca de ceea ce fugi nu scapi – nimic mai adevarat. Te-ai saturat de tiganii din Romania? Poti veni in Suedia sa interactionezi cu noua clasa sociala, sa asculti in metrou ringtone-uri care iti aduc aminte de manele, sa vezi baieti “bruneti” care se lauda ca au pacalit sistemul de securitate din mall-uri sau sa mananci o mancare traditionala suedeza – kebab, shawarma etc. Stiu ca e la moda sa fim toleranti (vorba celor de la Parazitii), insa cand vezi ordinea deplina dintr-o tara civilizata cum este sugrumata de niste oameni atat de primitivi in comportament dar si in gandire, nu poti decat sa iti pui mainile in cap. Daca sa fii rasist inseamna sa iti doresti ca toti arabii sa se intoarca la ei acasa, chinezii sa fuga in China si tiganii inapoi in India de unde au plecat, atunci sunt cel mai mare rasist de pe planeta. Dar sa revenim…

Gasesc in cele din urma locatia, urmarind puhoaiele de pletosi care mergeau inspre sala de concert. Ajuns in fata locatiei ma lovesc de un rand de rockeri care inconjurau cladirea, asteptand civilizati la coada. E de la sine inteles ca nu isi dadea nimeni coate in gura ca sa ajunga mai repede si nici nu se aseza nimeni in fata, in dulcele stil romanesc (“ce fraieri is astia ca stau la coada”). In timp ce asteptam, evident ca au aparut baietii “bruneti” incercand sa vanda niste tricouri si caciuli Nightwish contrafacute, la extraordinara suma de 290kr/tricoul (30 euro). Bineinteles ca nu a muscat nimeni, insa nu mi-a picat bine vazandu-i pe acesti vanzatori ambulanti care imi aduceau aminte “nenea,nenea, 2 la 10 mii, marfa buna”. Ajuns inauntru, aveam sa fiu departe pentru 5 ore de “the fast growing Swedish society” (cum spunea un sociolog intr-un interviu de pe BBC cu referire la arabii din Scandinavia).

INDICA © Vlad - rockXpress.ro

Pe afis mai aparea o trupa de deschidere numita Indica. Am aflat apoi ca sunt finlandeze si spun la feminim pentru ca toata trupa era formata din fete. Nu vreau sa par misogin, insa nu intotdeuna cand se aduna niste fete iesa Vixen. La capitolul vestimentar fetele au stat bine, fiind foarte “impodobite”, insa acest lucru se potrivea bine cu stilul pe care il abordau. Am ramas destul de rece la muzica lor, si asa destul de simpluta, insa cand am vazut (de fapt am auzit) ca gagica de la chitara are solo-ul de pe spate…Dar nah, se trece cu vederea pentru ca sunt fete, nu? Singura din trupa care ma impresionase era tipa de la voce, care intr-adevar nu le zicea rau, dar vocea compenseaza cu orele de geografie de la care a tras chiulul. Intretinandu-se cu publicul intre piese, a declarat ca lor le face foarte mare placere sa cante in Stockholm si le place foarte mult orasul, desi ele au mai cantat in Suedia in Goteborg si Oslo. Reactia publicului n-a fost intocmai cea pe care o asteptau ele...

NIGHTWISH © Vlad - rockXpress.ro

A urmat apoi o pauza…care s-a dovedit a fi destul de lunga, timp in care am examinat publicul. Am vazut copilasi de 5-6 ani, dar si bunici la modul propriu care si-au ocupat din timp loc la balconul cu banci. “Goth-people” mai putini decat m-am asteptat sa vad, un singur tip imbracat in conte, dar nah, fiecare cu problema lui. In rest ce sa zic, cine intentioneaza sa viziteze Suedia, s-ar putea sa isi schimbe atitudinea cu privire la cliseul “romancele sunt cele mai frumoase femei”, cel putin pentru cei care prefera blondele.

NIGHTWISH © Vlad - rockXpress.ro

Nightwish au intrat pe scena la 9 fix. Intro-ul de 2 minute a facut ca sala sa rasune de aplauze, sfarsindu-se intr-un continuu Nightwish, Nightwish, Nightwish…. Cateva pocnituri si flacari si au intrat apoi pe scena. Nu m-am considerat niciodata fan al acestei trupe, singurele albume pe care le consider intr-adevar capodopere fiind Angel Fall First si Oceanborn. Iar daca Once il consider album de MTV, nici despre Tarja nu am o parere foarte buna. Inca de cand am ascultat primu single Eva de pe ultimul material, am considerat ca baietii au facut o alegere extraordinara alegand-o pe Anette Olzon.

NIGHTWISH © Vlad - rockXpress.ro

Pe langa prezenta deosebita pe care o are pe scena, noua vocalista e mult mai naturala, energica, comunicativa si chiar modesta daca ma gandesc la faptul ca Tarja schimba cel putin doua toalete in timpul unui show, in timp ce Anette merge mai mult pe ideea cantatului decat pe show-off. Playlistul a fost adaptat la noua voce a trupei, hit-urile din fosta “era” fiind insa nelipsite. Dupa cum am spus si mai devreme noua vocalista a fost foarte energica, incomparabila cu Tarja care statea tintuita parca de scena. Probabil multi vor sari sa spuna ca Tarja canta opera, nu avea cum sa alerge, imi pare rau, insa cand vrei sa canti metal te adaptezi publicului, nu adaptezi publicul la posibilitatile tale.

NIGHTWISH © Vlad - rockXpress.ro

Intr-un cuvant, Nightwish au facut alegerea cea mai buna, plecarea Tarjei fiind o necessitate, dupa parera mea, pentru ca ei sa poata evolua. Abia astept ca acestia sa participe la Eurovision, sa ii vad pe tarani cum se oftica, ca iar nu a castigat talentatul Mihai Traistariu. Acestea fiind spuse, imi place noua formula Nightwish, imi place Dark Passion Play si suna foarte bine live. Imi pare bine ca a plecat Tarja si sper sa ca nu cumva sa se intoarca, oricum mastermind-ul ramane Tuomas, iar pentru cei care inca cred ca Tarja e o artista desavarsita le recomand albumul ei solo (compus de altii) de pe care nu pot sa selectez macar doua piese care sa zic ca au feeling, „cohones” cum zic unii...

NIGHTWISH © Vlad - rockXpress.ro

Ca sa inchei, trebuie sa mentionez ca sonorizarea a fost pe masura, chiar imi era dor sa simt pedala bass in piept si sa aud clar fiecare instrument/voce in parte. Publicul a fost extraordinar insa aici e relativa treaba pentru ca noua vocalista e din partea locului, si daca ar fi sa ne punem in locul celor de aici...Noi oare cum am reactiona daca ar canta Paula Seeling cu Nightwish?

NIGHTWISH © Vlad - rockXpress.ro

Playlist
1. Intro + Bye Bye Beautiful